Når det gamle bare virker bedre

Så fik jeg endelig gennemført Secret of Monkey Island. Påskyndelsen var, at set for nylig er blevet genudgivet i en ‘op-shinet’ version og udgivet på Steam. Jeg kan huske at jeg spillede det tilbage da det blev udgivet, men sad fast ca. halvvejs. Men med den kultstatus som spillet efterhånden fik, tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne få ordnet det gamle udestående, og  få spillet det helt til ende.

Man kan løbende skifte mellem den nye faceliftede udgave, og den gamle udgave uden voiceover og med pixels så store som rundetårn. Men bizart nok, så endte jeg faktisk med at spille næsten hele spillet i den tudegrimme ‘classic’-mode. Hvorfor? – Af to årsager

1. Man kan ikke afbryde voice-overen og skippe videre til næste sætning i den faceliftede version. En utilgivelig designfejl i mine øjne. Jeg kan blive helt ekset af cutscenes der ikke kan afbrydes, og det her er bare 100 gange værre. Når man nu læser ca. 2-3 gange hurtigere end replikkerne bliver talt, så føles det som spild af min tid at skulle sidde og vente på, at karakterene gør deres replikker færdige. ISÆR hvis det drejer sig om tekst man har hørt før. I classic-mode kan man hoppe videre til næste sætning, lige så hurtigt man har lyst til.

2. Det opdaterede interface er væsentligt dårligere end det gamle. I stedet for at have éns actions direkte tilgængelige på skærmen, så skal man cykle gennem dem en for en. Desuden er inventory’et gemt væk i en underskærm, hvilket ikke er specielt smart i et adventure med så mange genstande og inventory-puzzles som Secret of Monkey Island.

Resultatet var, at jeg kæmpede mig igennem spillet i olde-versionen.

Det var faktisk kortere end jeg husker det, og mere ‘lunt’ end direkte hylende morsomt. Men alt i alt stadig en rigtig god oplevelse.

Her nedenfor kan man se, hvad jeg gik glip af til gengæld for dialog-skip og forbedret interface.

screte_monkey_island

Ancient VGA. 256 farver og en opløsning på 320x256 px.

Og her den moderne udgave

Og her den moderne udgave

Skriv et svar

