Hvorfor er Nintendo DS kun legetøj?

Af en eller anden grund virker det som om, at Nintendo DS aldrig rigtigt er slået igennem her i Europa, som andet end legetøj til børn. Hver gang jeg bevæger mig ind i en spilbutik bliver jeg skuffet over at se de samme 10 pattede børnetitler på hylderne. Det er som om, at der slet ikke er det samme fokus på nye udgivelser, og seriøsitet omkring dem som på de øvrige konsoller. Det er bare Pokemon 4-ever & ever. Det samme gør sig gældende i de fleste af de medier der beskæftiger sig med spil i Danmark. Stof om DS’en forekommer virkelig underprioriteret og når det endelig er der, er det ofte ud fra vinklen “jeg lod mine børn spille disse nye DS-spil, for at se om de var noget værd”. Hvad med selv at gribe om plastikken? Hvis det er et godt spil, er det nok også sjovt selvom man er voksen.

Det er mærkeligt for i eksempelvis Japan er det ret udbredt at voksne spiller DS. Og der er faktisk nogle ret fede voksen-spil til DS, hvis man ellers kan støve dem op på nettet, for ude i butikkerne er de som sagt ikke til at finde. Det er ved gud en genial konsol. På samme måde som med Wii’en  har Nintendo brugt nytænkning og nye tiltag, til at slå den på papiret langt kraftigere PSP. Så det skulle da også være muligt at bruge dens unikke funktioner til at tiltrække voksne europæere.

Desværre lader det til at denne ‘infantilisering’ af konsollens image er ved at slå igennem også i udviklingen af nye spil – I hvert fald i Vesten. Jeg kunne godt frygte at udviklerne, efter at have set de halvsløje salgstal for GTA Chinatown Wars til DS har tænk, at DS-spil ikke tåler PEGI-mærkning over 12 år. Ubisoft’s serie af spil der ender på ‘z’ er i mine øjne et gyseligt eksempel på dette. Så lav i det mindste et godt Mario eller Zelda eller Scribblenauts, som kan nydes af alle – ikke sådan noget håbløst kassetænknings-marketings-gejl.

babyz_coverart

Anyway – jeg faldt over denne liste over i det mindste 6 DS spil, der behandler én som voksen. Den tror jeg jeg vil bruge som udgangspunkt, næste gang jeg skal have et nyt DS spil: http://fidgit.com/archives/2009/08/six_nintendo_ds_games_that_tre.php

Skriv et svar

