Small Ninjas – Long legs?

Jeg følger med stor interesse med i den videre færd for IO-Interactives nyeste spil Mini Ninjas. Jeg tror det er vigtigt for IO at åbne lidt op i forhold til genrer og platforme, hvis de skal komme lidt ud af deres rolle som “Hitman”‘magerne. Og så synes jeg jo også det er vigtigt, at det går godt for den eneste tilbageværende AAA-udvikler i landet.

Jeg har været inde og snuse lidt til salgstallene, og det ser desværre ikke så godt ud som man kunne håbe. Et totalt salg på kun lige over 100.000 for de fire platforme jeg har kunnet finde tal på, kan ikke være tilfredsstillende for IO. Men-men, der er faktisk også et par lysglimt i mørket, og der er i mine øjne 2 vigtige tendenser man kan uddrage af tallene.

Kilde. vgchartz.com

Kilde. vgchartz.com

  1. De første uger er ekstremt vigtige for spil på de to ‘muskel’-konsoller der domineres af passionerede gamere: Xbox360 og PS3. Se på grafen hvor hurtigt tallene daler. Efter 4 uger er salget faldet med 75%. I dette lys er det meget uheldigt, at det åbenbart ikke lykkedes at få anmelder-kopier ud til de største gaming-sites i rette tid. Bl. a. GameSpot, IGN og GiantBomb havde ikke anmeldelser parat ved launch. Hvis det er en intern fejl hos Eidos eller IO håber jeg personen har meget røde ører. Det er ved launch at jernet skal smedes på XB og PS.
  2. Til gengæld ser det ud til at Mini Ninjas har solid ‘Staying Power’ på Wii og DS. Salgskurverne for disse stiger faktisk efter de første uger. Det er ikke imponerende tal som sådan, men hvis tendensen holder, kommer det til at være Wii- og DS-versionerne der hiver pengene hjem. Så der er måske lys for enden af tunnelen for Mini Ninjas alligevel. En del af forklaringen tror jeg kan være Mini Ninjas pæne cover. Ja – grin bare løs, men siden Wii og DS platformen præges af mindre hardcore spillere, tror jeg de er meget mere tilbøjelige til at vælge efter cover, fordi de ikke kender spillene i forvejen. Og Mini Ninjas har vitterlig et cover af høj kvalitet. I hvert fald i forhold til mange andre Wii-spil (Se herunder)

Mini-NinjascoverWiiPetRescueCoverArtFreddi-Wii-Cover-RP

Så jeg krydser stadig fingre for, at de små ninjaer kan slæbe deres egne omkostninger hjem. Jeg synes det er fedt at IO prøver at bryde lidt ud af deres vante ramme, så vi også kan se andet end Hitman fra deres kant i al evighed.

Skriv et svar

