Stil over indhold – på den gode måde

For det meste ser man ned på, hvis stil har fået højere prioritet end selve gameplayet i et spil. Så er det overfladisk, uægte eller snyd. Det tages ofte som en selvfølge, at den fremtrædende stil skal dække for noget, skjule et pinligt, ringe gameplay. Men jeg har for nylig oplevet et strålende eksempel på, at det slet ikke behøves at være tilfældet hver gang.

Det tjekkiske point-and-click eventyr ‘Machinarium’ er i bund og grund et fuldstændigt klassisk adventure. Der er ingen overraskelser i spilmekanikken overhovedet. Saml dimser, kombiner dem med andre dimser, og giv dem til andre, for at komme videre. Men åh gud, hvor Machinarium dog er gennemsyret af den mest fantastiske kringlede og charmerende stil. Grafikken, lyden og karaktererne er så fantastiske, at de bliver til det centrale for oplevelsen af spillet. Spilmekanikken er fin nok, men det der virkelig driver spillet frem, er ønsket om at komme videre op opleve nye fantastiske facetter af spillets univers.

Machinarium

Det er et blændende eksempel på, at hvis stilen er stærk og enestående nok, og ikke anvendes til at dække over et slattent gameplay man ikke vil være ved, så kan det være en oplevelse fuldt på højde med spil med det fineste gameplay.

Fedt!

Man kan læse min anmeldelse af spillet på Eurogamer her

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s