Lad være med at behandle mig som en idiot (venligst)

Der er få ting der kan genere mig mere, end hvis jeg føler jeg er en brik i en konsumeristisk verden, hvor man prøver at trykke på mine rigtigt knapper, for at få mig til at købe et eller andet produkt.  Desværre er det præcis sådan en oplevelse jeg havde, da jeg for nylig anmeldte spillet Fairytale Fights. Jeg skal ikke kunne sige præcis hvad det var der gjorde udslaget, men det virkede bare så velovervejdet dum-plat at jeg har svært ved at tro, at det virkelig kunne udgøre en eller anden spilinstruktørs inderste drøm og hjerteblod.

For dem der ikke har læst Douglas Couplands ‘Jpod’, kan jeg klart anbefale den. Den handler netop om et spilfirma, hvor der ikke er nogen ambitioner om at skabe noget godt og unikt, men hvor hele spillet defineres af marketingsafdelingen, og hvad de lige mener er salgbart lige nu og her. Det er sgu lidt samme fornemmelse jeg har med Fairytale Fights. Og det der er det mest triste ved det er, at der ikke er nogen tvivl om, at der eddermugme er proppet nogen timer i det her projekt. Jeg synes sgu det er ærgeligt, at hælde så mange mandetimer i et projekt der virker så uinspireret.

I et spil som Fairytale Fights er det særlig slemt, fordi det prøver at være morsomt. Men det er morsomt på en måde der simpelhen ikke er overbevisende. I al sin platte grovkornethed, kan jeg ikke tro at andre end 13-årige fritidshjemsknægte kan synes det er sjov. Det står så i skarp kontrast til 16+ mærkningen spillet er forsynet med. Men lur mig, om der ikke er spekuleret benhård i, at der nok skal være nogen under der får omgået den regel. Hvad er vel mere spændende end forbuden frugt.

fairytale-fights-14a606eae5a27d[1]

Suk – måske er jeg bare en gammel sur mand, der har hede drømme om Tim Schaefer og andre spildesignere der er mere ideologisk “kosher” end alle de onde, profithungrende, kalkulerende typer. Ellers også er Tim Schaefer bare en helt ualmindelig dygtig ond, profithungrende kalkulator, som jeg ikke kan gennemskue.

Min fulde anmeldese af spillet kan læses her

Skriv et svar

