Kreativiteten er der – hvad med pengene?

Der er godt nok gang i kreativiteten i vækstlaget i spilbranchen i lille Danmark i øjeblikket. Jeg opsummerer lige:

Puzzle Bloom

Med den perlerække af ovenstående priser, vi jeg vove at påstå at der altså bliver produceret nogle virkelig innovative spilprodukter i det her land. Og jeg vil ydermere vove skindet og hævde, at dette i høj grad skyldes de uddannelsestiltag der er blevet foretaget. Således er det i år tredje år i træk at en produktion fra DADIU (Danmarks Akademi for Digital Interaktiv Underholdning) er udvalgt til at blive showcase på Game Developers Conference i USA.

Max & the Magic Marker

Men hvorfor er der så ikke flere levedygtige spilfirmaer i Danmark? Hvorfor blev 2009 så året hvor firma efter firma måtte dreje nøglen om? Min påstand er, at der mangler en uddannelse der kigger på de økonomiske aspekter af at drive spilvirksomhed. En uddannelse der spytter nogle folk ud, der er lige så hardcore til tal og investeringer, som DADIU-kandidaterne er til det kreative.

Hver produktion bemandes som en rigtig spilproduktion med en spilinstruktør, en spildesigner, en projektleder, audiodesignere, animatorer, programmører og visuelle designere

Ovenstående er et citat fra DADIU’s hjemmeside. Men hvor er manden/kvinden der skal styre pengestrømmen og sikre at projektet har den rette forretningsmodel og financiering? Indtil videre ingen stede. Og sådan som 2009 artede sig for den danske spilbranche, ser det ud som om, at det ikke kun er på DADIU de manglede dem.

PS. Snyd ikke dig selv for at prøve Puzzle Bloom eller Max & the Magic Marker-demo gratis på nettet. Holdbar forretningsmodel eller ej, så fejler det kreative ingenting.

Advertisements

2 thoughts on “Kreativiteten er der – hvad med pengene?

  1. God artikel, vigtigt at gøre opmærksom på!

    Helt enig, håber på at spilzonen(.dk) kan hjælpe lidt til der!,

    Spøjst nok er der jo en del Danske firmaer som godt kan få spil over disken og også få lidt succes med salg. Men disse får sjældent opmærksomhed. (kiloo, progressive, unity3d (engine som både Max og Puzzle Bloom er lavet i) javira, odpy)

    (og det er kun en demo man kan spille af Max and the Magic Marker man kan opleve på nettet)

  2. Hej Bo

    Der er ingen tvivl om, at Unity3d gør det hamrende godt for tiden. De får bare ikke så meget opmærksomhed, fordi deres produkt er noget så usexet som en engine.

    Hvad angår de andre firmaer, der måske ikke får den opmærksomhed de fortjener, så tror jeg stadig der er en form for (urimelig) skelnen mellem mobil-spil og “rigtige” spil. Men jeg er ret overbevist om, at det vil ændre sig med tiden, ganske som det skete for casual-spil, der i starten heller ikke blev anset for at være rigtige spil. Faktisk tror jeg at iPhone er ved at gøre noget ved dette “as we speak”.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s