To grind or not to grind

De seneste aftener er det ikke blevet til meget fjernsyn og avislæsning her i gemakkerne. I stedet er tiden gået i selskab med den gode hr. Kratos, fra det netop udgivne God of War 3, som jeg havde den fornøjelse at anmelde.

Og det er et fantastisk godt spil – helt sikkert. Men dette indlæg skulle nu ikke handle så meget specifikt om God of War 3, men mere den tanke der slog ned i mig mens jeg spillede det. At også God of War 3 synes at ligge lidt under for en tendens i tiden –  frygten for grind.*

Og hvad mener jeg så med frygten for grind? Jo, jeg mener at nogen spildesignere er så bange for, at spilleren skal komme til at kede sig, at de lader spil være orkestreret efter det ene cinematiske højdepunkt efter det andet. Og God of War 3 er slet ikke det værste eksempel på den tendens. Det mest lysende må være Modern Warfare 2. Det var en lang rutchebanetur, hvor man aldrig for alvor nåede til det, som gjorde forgængeren så god. Nemlig at fordybe sig i et eminent shooter-gamplay. Konstant blev man forstyrret af video-sekvenser, minigames dramatiske plot-twists og scriptede events.

Det er naturligvis fint, hvis det basale gameplay som man har stinker. Men hvis man nu, som i Modern Warfare 2 og God of War 3, har et virkelig lækkert og velfungerende basalt gameplay, jamen så lad da for hulen den stakkels spiller bruge det. Jeg behøves ikke 20 cutscenes og lækre cinematics med seje fyre og halvnøgne damer. Bare giv mig et sværd eller en riffel i hånden og peg mig afsted mod det gode gameplay.

Jeg har en nagende mistanke om, at det også skyldes, at spil i højere og højere grad skal sælge de første 2 uger de er i handlen. Så er det langt lettere at tromme noget interesse og nogen fede trailere frem, hvis man har masser af imponerende action-klip med kæmpe eksplosioner og vilde kamerature. Virkeligt velfungerende gameplay derimod kan være svært at få en fornemmelse af gennem et videoklip.

Og så slutter jeg lige af med det billede der for alvor såede tvivl i mit sind, om Modern Warfare 2’s oprigtige hensigter. En ‘moderne taktisk shooter’ der indeholder en snescooterjagt!! Bvadr.

* grind – (da) kværne – er er slangbetegnelse for at gennemspille den samme type sekvenser igen og igen. Oprindelig anvendt om især rollespil, hvor man gentog ensformige kampe uden narrativ fremdrift, oftest for at forbedre sine karakterer eller skaffe guld eller andre skatte.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s