Kameraet som pen – Christian Braad Thomsen møder God of War

Gennem tiden er der mange – MANGE – der har brokket sig over den manglende styring af kameraet i God of War spillene. Til gengæld lader det til, at der er meget få, der har opdaget hvor genialt det semi-dynamiske kamerasystem er, ud fra et fortællemæssigt synspunkt.

I min studietid på Institut for Film- og Medievidenskab (Idag Institut for medier, erkendelse og formidling), stiftede jeg bekendtskab med Christian Braad Thomsens udemærkede bog om nogle af de store instruktører fra den franske nybølge “Kameraet som Pen”. Bogen tager udgangspunkt i den såkaldte auteur-teori, hvor kameraet betragtes som den pen som instruktøren skriver sin personlige historie med.

Hvordan har det så forbindelse med Kratos og God of War, tænker du måske. Jo, det har forbindelse på den måde, at kameraet i God of War også fortæller en historie. Kamerets programmerede bevægelser tjener ikke kun til at guide spilleren i den rigtige retning. I lige så høj grad er det med til at styre stemningen og fortælle en historie der også omfatter det univers som God of War omgiver sig med. Både gennem vilde panoreringer ud over baggrunden i visse af scenerne, eller mere underspillede justeringer af stemningen med et kamera der enten er tæt på, langt fra , højt oppe eller langt nede.

Prøv f.eks at se her, hvordan kamerabevægelserne her understreger den gigantiske skala kampen foregår i, ved at zoome ind og ud.

Det interessante er, at der er meget få der synes at have lagt mærke til det geniale ved dette semi-automatiske system. Især i forhold til de ting det kan rent narrativt og stemningsmæssigt. I mine øjne er det i allerhøjeste grad en af de ting der gør God of War 3 så godt som det er (arkaiske spilmekaniskker eller ej).

I filmverdenen kan kamerarbejdet være en særdeles vigtig af afgørende ting – hvorfor skulle det være meget anderledes for det spilmedie der netop så ofte spejler sig i filmen. Kameraet i God of War fungerer også som den pen der er med til at skrive spillets historie , blot nu i samspil med den interaktivitet, som spilmediet tilbyder. At denne insisteren på kameraet som medspiller så fratager spilleren den mulige kontrol over kameravinklen er en helt anden ting. Den kan man så være principielt imod eller ej. Men at kameraet i neetop dette tilfælde er en vital medspiller i skabelsen af den historie man oplever gennem spiller, er jeg ikke i tvivl om.

Og således går det altså til, at God of War 3 på det teoretiske overdrev mødes med Christian Braad Thomsen og den franske nybølge.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s