Spil er public service og en god forretning

Så skal DR skære ned igen – 80 millioner denne gang. Og en af ofrene bliver DR’s spilområde, hvor det ser ud som om både managerspillene og de spil der er blevet uddelegeret til små danske udviklere må lade livet for sparekniven.

Er det et rimeligt sted at skære, kan man spørge sig selv. Næh – det synes jeg faktisk ikke.Jeg menerder er to stærke argumenter for, at det er et virkeligt dumt sted at skære

  1. Når man ser på de krumspring som man har gjort fra statens side, for at tvinge DR til at lægge dele af sin produktion ud af huset, for på den måde at subsidiere private producenter, synes jeg det forekommer både dumt og uigennemtænkt, både fra statens og fra DR’s side at fravælge spillene. Privat tv- og filmproduktion er ikke ikke brancher med et særligt stort vækstpotentiale. Spil derimod vokser stadig år efter år.

    Igen tror jeg at problemet er, at den danske spilbranche har en meget lille politisk gennemslagskraft, og nemt bliver tromlet. Derfor er der stadig ingen kriterier i lovgivning eller medieforlig om hjælp til en branche med vækstpotentiale. I stedet støttes eksempelvis en filmbranche, der alvorlig talt ikke har fremvist noget særligt siden dogmebølgen endeligt døde for 10 år siden.

  2. For det andet mener jeg, at spil bør inkluderes som en naturlig medie at formidle Public Service igennem. Så DR, på samme måde som det er gældende for radio og TV, bliver forpligtiget til at udvikle spil der underholder og oplyser. Især fordi der virkeligt er et uopdyrket potentiale i spilmediet for oplevelser der går lidt uden for den ret nedtrådte triple-A sti.

    Jeg synes, at jeg netop nu er begyndt at støde på spil der på ret cool måder, ikke bare er underholdning i et fantasiunivers, men faktisk forholder sig til, og fortæller noget om den virkelige verden, som f.eks. Cutthroat Capitalism eller Pedopriest. Det ville da være oplagt for DR at udvikle lignende spil, ud fra en public service-kontrakt der også tog spilmediet seriøst. Ikke mindst, når vi har en fin uddannelse på ITU der netop beskæftiger sig meget med de lidt mere eksperimenterende definitioner af spil, fremfor at være glorificerede level-builder-kurser, som man ellers har set andre steder.

OK – at managerspillene ryger kan jeg leve med. Der er masser af levedygtige variationer af det koncept. Men helt at fjerne penge til de større eksperimenter…. Så, nu blev jeg helt træt igen. Helt ærligt. Begynd da at tage mediet seriøst.

Skriv et svar

