Always look on the bright side of games


Ville bare lige skrive, om en ret sjov oplevelse jeg havde her til aften, da jeg spillede Left 4 Dead 2.

Left 4 Dead 2 er jo, som de fleste sikkert er klar over, et samarbejds-baseret FPS. hvor man kæmper mod uendelige horder af udøde zombier, der kun er ude på, at slå en ihjel. Som en konsekvens heraf, foregår spillet i et skummelt miljø, der gør hvad det kan for at virke uhyggeligt og truende.

Well – her til aften havde jeg den fornøjelse at spille sammen med 3 andre over nettet. Personer som jeg ikke har nogen anelse om, hvem er i den virkelige verden. Men den ene af dem låste på et tidspunkt lyd-chat-funktionen fast, og herefter begyndte Monty Python-klassiskeren “Always look on the bright side of life” ellers at bræge ud i alle spilleres hovedtelefoner, i akkompagnement til lyden af automatvåben og zombiestønnen. Verdens simpleste hack og undergravelse af spillets system – med det virkede!

Ikke bare var det et øjeblik af enorm “deadpan”-humoristisk værdi, men i mine øjne virkede det også lige pludselig som en helt fantastisk meta-kommentar til dette spil, og computerspil som sådan. Som en kæmpe afvæbning af spillets insisteren på sin egen alvor og vigtighed. Bahhh – Det hele er noget pjat der er overstået snart alligevel. Og pludselig var jeg mindre bekymret for at min karakter skulle dø, eller at jeg spillede dårligt. “It’s all a joke” – det er bare for sjov det hele alligevel. Meget godt lige at blive mindet om, inden man forsvinder helt ind i spillets i de sene aftentimer

Life’s a piece of shit,
When you look at it.
Life’s a laugh and death’s a joke, it’s true.
You’ll see it’s all a show,
Keep ‘em laughing as you go.
Just remember that the last laugh is on you.

Skriv et svar

