Limbo, auteur-teori og spil som kunst

Det er ellers ikke fordi at spil sådan til hverdag forekommer at være et af Informations kerneområder. Men de har faktisk begået en ret fin artikel om Limbo, med udgangspunkt instruktøren på spillet Arnt Jensen.

De kommer faktisk pænt omkring emnet og formår i bedre grad end jeg længe har set, at også pege på de grundliggende problemer i de danske financierings og støttemodeller.

Mest interessant, synes jeg dog er den måde som Arnt beskrives på. Læg mærke til, hvordan der snakkes meget om følelser og visioner i artiklen, på et kunstnerisk niveau, man ikke sædvanligvis finder i spil-journalistik. Det tog mig lidt tid at finde ud af, hvad det var, men så gik det op for mig, at Arnt bliver interviewet på samme måde, som man normalt interviewer art-films instruktører!.

Interviewet er, bevidst eler ubevidst, bygget op omkring auteur-tanken fra filmteori, hvor filmen/spillet er et udtryk for instruktørens geni og/ellers vision. Det er instruktørens personlighed der brænder igennem i værket.

At interviewet er formet på denne måde, siger for mig langt mere om, hvor langt vi faktisk er ved at nå med at få spillet accepteret som kunstform, fremfor mere ligepå ja/nej diskussioner om, hvorvidt spil er kunst. (Men det er altså også i bund og grund bare en rigtig god artikel)

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s