Assassins Creed, Jesper Kyd og Ubisoft gjorde mig klogere i dag

For et par uger siden interviwede jeg dansk spilmusiks Grand Old Man Jesper Kyd. Interviewet handlede både om hans arbejde med han seneste værk, soundtracket til det nye Assassins Creed: Brotherhood og om hans arbejde med, og opfattelse af, spilmusik generelt.

Det blev et virkeligt hyggeligt interview på en café i indre by, hvor Jesper virkede som både meget engageret i hans seneste arbejde, og i spilmusikkens udvikling som felt. Han gav sgu nogen gode og gennemtænkte svar, og virkede i hvert fald som en der ville noget med det han arbejde med. Vi aftalte herefter at jeg lige ville et draft forbi ham, for at få rettet evt. faktuelle fejl. Hvis jeg enten ikke havde hørt ordentlig efter, eller hvis han var kommet til at sige noget, som ikke passede.

Jeg tog hjem med mine lydoptagelser, sad med hørebøfferne klistret til hovedet i et forsøg på at transkribere gennem lyden af espressomaskiner og hyggesnak, og endte med et rå-manuskript på omtrent 4 sider. Det røg så afsted til Jesper Kyds agent, og så omkring Ubisoft (som er Kyds arbejdsgiver i forb. med Assassins Creed).

Da det kom retur var der skåret godt en side ud af det. Jeg ærgede mig lidt over, at de havde skåret så meget, men tænkte ellers ikke over det, og sendte det videre til min redaktør. Han satte det kort efter live på sitet, og så var vi sådan set færdige. Ellers – det var vi så ikke, for vi havde fået nogen lydfiler med, som vi også skulle have lagt ud på artiklen. Det rodede jeg og redaktøren så lidt med, mens vi holdt kontakt på messenger.

Her kommer jeg så med en henkastet bemærkning om, at det da var lidt ærgeligt, at der var blevet klippet så meget i artiklen, hvorefter min redaktør ryger helt op i det røde felt. Han får mig til at sende den oprindelige, uforkortede artikel, og smider den på sitet med det samme. Han er rasende over, at Ubisoft åbenbart har klippet i artiklen. Mere rasende end jeg lige kan se grund til. Midt i det hele tikker der en sur mail ind fra Kyds agent, der ikke kan forstå, hvorfor den “forkerte” udgave af artiklen er på.

Det hele lander nu ret blidt, da vi informerer om, at den aftale jeg havde lavet med Jesper gik ud på, at det var direkte faktuelle fejl man kunne rette. Men der var bestemt ikke tale om nogen redigeringsret. Agenten snakker med Jesper Kyd, som bekræfter aftalen, og agenten godkender den uforkortede artikel, og lover at tage hånd om eventuelle klager fra Ubisofts side.

Men det der er det skræmmende her er, at jeg faktisk, uden at tænke over det, allerede havde godkendt Ubisofts beskæring af artiklen. For mig understreger det et helt centralt aspekt, og en central problematik,  ved en stor del af dansk spiljournalistik. Jeg er ikke skolet, jeg ved ikke hvad mine rettigheder er, og jeg ved ikke hvad jeg kan tillade mig. Havde jeg ikke haft en redaktør der brød ind, var den amputerede udgave gledet igennem uden problemer. Jeg er selvfølgelig blevet klogere nu. Men ned den store udskiftning der er i de ofte ubetalte spil-journalist jobs er det her et vedvarende problem, og måske en af grundene til, at spil-journalistikken har så svært ved at blive professionaliseret.

Og jeg vil lige understrege, at det her på ingen måde er et angreb på Ubisoft. Det er deres job at forsøge at dreje omtale af deres spil i så positiv retning som muligt. Og det er så mit job at sige nej 🙂

Og man kan læse det iøvrigt ganske fine interview her. Det endte med også at ryge på det hollandske og det portugisiske Eurogamer, så jeg er lidt stolt.

PS. Dette indlæg startede jeg på for over 2 uger siden, men en masse privat rod har holdt mig optaget. Bare hvis nogen skulle undre sig over datoforskellene.

Skriv et svar

