Year of the Indie: 2010 i dansk spiludvikling

2010 var både et rigtig godt år og et rigtig dårligt år for den danske spilbrance. Det kommer i høj grad an på hvilken ende af spektret man befinder sig i.

For det ubetingede fyrtårn i dansk spiludvikling IO Interactive, var det et horribelt år. Hele 2 fyringsrunder var de igennem i løbet af året, og de har skullet sige farvel til noget der ligner en trejdedel af arbejdsstyrken. Derudover fik de gedigne hug fra det meste af pressen for deres eneste udgivelse i år Kane & Lynch 2.

Noget af den negative omtale skyldes tydeligvis efterdønningerne fra Gerstmangate, hvor Ubisoft blev mistænkt for at have fremtvunget fyringen af anmelderen Jeff Gerstman fra det (på det tidspunkt) førende spilsite Gamespot, efter en negativ anmeldelse af det første Kane & Lynch-spil. Men uretfærdig kritik eller ej, så var konsekvensen den samme. Nemlig at Kane & Lynch 2, end ikke formåede at sælge lige så meet som forgængeren, trods et større marked, og et utvivlsom forøget produktionsbudget.

Med det og et halvlunkent Mini Ninjas i bagagen har IO efterhånden virkelig brug for et skud success fra den Hitman-efterfølger som MÅ være det næste der er på vej fra den kant. Forhåbentlig kan det være med at give IO en saltvandsindsprøjtning og en ny chance. Men foruroligende er det, at man stadig ikke har formået at skabe flere levedygtige IP’er end det ene som den skaldede lejemorder udgør. Det var lige ved og næsten med Freedom Fighters og Kane & Lynch, men så alligevel ikke.

Men IO befinder sig også et svært sted i branchen, imellem de helt store udviklere og indie-udviklerne. I øjeblikket er der en tendens hen imod, at de helt store udgivere, EA, ActiBlizzard osv. ’udliciterer’ deres store IP’er til de forskellige studier som de ejer, så disse udviklere så producerer et produkt til den udgiver-ejede franchise. Ofte med et minimum af nytænktning til følge. Og i den anden ende af spektret har vi så en blomstrende indie-branche, hvor der bliver udviklet vilde ideer, men ofte med meget lidt financiel success.

Der hvor IO befinder sig – i den bløde mellemvare – bliver der derimod tyndet ud. I de lag, hvor man konbinerer let innovation med økonomisk sensibilitet. Enten er man totalt nyskabende, eller også er man totalt traditionel. I hvert fald i højere grad end tidligere. Og måske er dette aktuelle markedsbillede med til at presse IO’s position.

I den anden ende af spektret stod det bedre til i Danmark i 2010. Det var et stort år for dansk indieudvikling med kæmpesuccessen Limbo og det også ganske vellykkede Max & the Magic Marker. Limbo endte med at blive at af de mest solgte spil på XBox Live Arcade, med et estimeret salg langt over den halve million. To sunde, og næsten befriende eksempler på, at det stadig er muligt at starte en spilfirma og overleve og vokse. IO er ikke den enlige svale.

Men de to successfulde launches er kun kulminationen på en udvikling der startede for 2-3 år siden. Og hvis jeg kigger på vækstlaget nu, synes jeg der er yderligere grund til at være optimistisk. For det første er de danske studieproduktioner fra DADIU ved at komme op på et niveau der kan sammenlignes med øvrige studieproduktioner fra udlandet. Tidligere har DADIU til tider fremvist spil, der måske var mere interessante end egentlig velfungerende. Men med de seneste på omgange synes jeg, at der er ved at være et godt og ikke mindste konsistent niveua – både teknisk og idémæssigt.

Derudover synes jeg at det er på alle måder positivt, at vækstlaget i den danske spilbranche lader til at have fået en fast base i spilhuset i Pilestræde. De gange jeg har været forbi, synes jeg at jeg har kunnet mærke en god og positiv stemning, og det er mit indtryk at man virkelig kan tale om en synergi-effekt ved at placerer så mange små nye udviklere under samme tag. Under alle omstændigheder er Spilhuset som institution begyndt at blande sig i debatten om spilindustrien i Danmark på en positiv måde. Ikke mindst fordi de repræsenterer “rene” spilinteresser fremfor producentforeningen, der jo skal prøve at mele både film- og spilbranchens kager på samme tid. Ofte i konkurrence med sig selv.

Derudover er hele markedet på vej i en retning der understøtter de mange små udviklere, med successhistorier fra små uafhængige udviklere på tværs af Norden. Angry Birds, Trine, Trials HD, Super Meatboy og self. Limbo er eksponenter for denne tendens. Derfor håber jeg også at IO kan hive sig selv op ved nakkehårerne i det kommende 2011, for jeg tror at det er dem der får det sværest. For de skal agere imod markedsudviklingen. Men samlet set er mit håb naturligvis, at 2011 bliver et godt år for HELE den danske spilbrance.

Godt nytår!

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s