Game Jam recap – langt om længe

Ja, ja. Mange gange undskyld for fodslæberiet. Nu havde jeg jo lovet at poste noget om min Nordic Game Jam produktion. Men altså – der kom lige noget i vejen…hele tiden….altså…..GAHH! I ved nok selv hvordan det er.

Men nu skal det være. Væk med fodslæberi og overspringshandlinger. Her kommer min fortælling om det Game Jam spil som jeg var med til at producere.

Beat the Universe hed det, og det opfylde en af de drømme jeg længe har slæbt rundt på i kraft af mit tidligere arbejde som audio-gut på forskellige spilproduktioner. Det havde havde en central spil-mekanisk bygget op omkring lyd! Og da jeg også var lydmand på dette projekt, var jeg faktisk ansvarlig for, at det helt centrale gameplay-element fungerede som det skulle. Ikke bare var det fedt at opleve, at det jeg producerede, ikke blot skulle vaære et element der skulle understøttede spillets øvrige indhold. Men på et mere overordnet plan, var det også fedt at arbejde med lyd på den måde. Sådan, på vegne af undertrykte lydfolk overalt i verden 🙂

Kort fortalt går spillet ud på, at man i form af et lille sært top-væsen skal udforske fire planeter, og så finde de dyr der synger i samme takt som en selv. Derved samler man altså et interplanetarisk ensemble, der til sidst gerne skulle kunne syne i samme takt.

Cool var det også, at der var et par grafikere med på holdet der virkelig forstod at skabe en helt særlig stil, der passede enormt godt til spillet, og at vi endte med et lidt alternativt viewpoint, hvor hovedpersonen bevæger sig over en planets overflade ved at planeten roterer under hovedkarakterens fødder, mens denne bliver midt på skærmen.

Vi nåede (som det er kutyme for gamejams) næææsten at blive færdige. Desværre nåede vi ikke at implementere slutningen, som netop skulle fungere som payoff for end handlinger gennem spillet. Hvor de indsamlede væsener synger i kor, og man ser om det er de rette man har indsamlet.

Her er en video-demo af spillet:

Og hvis man vil prøve at give sig i kast med selve spillet, kan man gøre det lige her

Beat the Universe

Og så skylder jeg at sige, at Nordic Game Jam, også denne gang, var en fed fed oplevelse. Håber vi ses der næste år.

Skriv et svar

