Nordic Game Conference – Last impressions

Så er årets Nordic Game Conference ved at lakke mod enden, og endnu engang er de trætte deltagere ved at pakke deres tasker, udveksle de sidste visitkort, og finde tilbage mod Malmö Centralstation.

Igen har jeg været til en række oplæg, et styk prisoverrækkelse, en fest, to gange frokost, umådelige mængder kaffe og en enkelt Indie Night, og er også selv ved at være godt udkørt efter tra deage med et stramt program.

Men hvis jeg skal være helt ærlig tager jeg hjem med lidt mindre in den mentale baggage end sidste år. Der har været et par interessante oplæg, men set over et, synes der at have været lidt af en mangel på virkelige hardhittere både blandt oplægsholdere og udstillere. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så er det måske ikke så meget arrangørernes skyld, som det er en konsekvens af den udvikling der er i den nordiske spilbranche for øjeblikket.

Kun IO Interactve og CCP var tilstede på messen, og det føltes ærlig talt lidt tomt, med resten af pladsen fyldt op af uddannelsesinstitutioner, kaffekander og mobil-betalingsløsninger og anden kun fjernt spilrelateret middleware.

Også i oplæggene var det som om at der ikke var helt samme niveau som der har været tidligere. Brandon Boyers keynote var fed, og jeg overværede et godt oplæg fra CCP om hvordan man kunne bruge spillernes egne aktiviteter til at drive promotion og rekruttering. Og der var et udemærket oplæg om den gavn man kan få af grundig brugeranalyse fra Islandske Gogogic.

Derimod virkede det som om at der var godt knald på den såkaldte “Indie Night” der fandt sted aftenen før den egentlige konference startede. Der var væsentligt flere folk til stede end sidste år, og interessant nok så stod de senere på selve konferencen også for hovedparten af de stationer, hvor man kunne prøve forskellige spil. OG det er i mine øjne det centrale ved en sådan konference. Hey – vi er her fordi vi vil noget med spil. Lad os have dem omkring os, lad os spille dem, og lad os mødes over dem.

Måske skulle man gentænke konceptet lidt, jeg ved det ikke. Men man er i hvert fald nok nødt til at justere profilen så den passer til at så mange af dem der kommer, ikke længere er folk der drømmer om at få foden inden for i et AAA-studie, men i højere grad folk der laver deres egne startup-firmaer for at give sig i krig med app og Indie-scenen.

Men en ting er den samme – og det er, at det altid er fedt at mødes med og snakke med mennekers der har den samme interesse og glæde over spil, som en selv. Heldigvis!

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s