Jeg har set computerspillets fremtid – den havde form som en sky.

Der er efterhånden begyndt af være lidt murren i krogene omkring, om der skulle være ren ny konsolgeneration under opsejling. Men udover Nintendo, der har præsenteret den mere forvirrende end imponerende WiiU, bliver der i øjeblikket lurepasset til den store guldmedalje.

Hverken Sony eller Microsoft er interesserede i at lancere en ny konsol for tidligt, for det er lige nu de tjener allermest på den nuværende konsolgeneration. Produktionsomkostningerne på hardwaren er i bund, begynderfejlene er alle opdaget og udbedret og antallet af konsoller der kan sælges spil til er større end nogensinde. Det er også derfor, at både Microsoft og Sony forsøger at livstidsforlænge de oprindelige konsoller med hardware-tilbehør i form af Kinect og Move.

Men der er en dark horse med i opløbet om computerspillets fremtid. En outsider der truer med at ikke bare at indhente, men også at overhale den digitale distribution, som de fleste ellers regner med bliver det helt centrale element i den næste konsolgeneration. En outsider  jeg egentlig ikke havde større tiltro til, før jeg stiftede bekendskab med den på førstehånd her julen over.

Jeg snakker om den såkaldte cloud-gaming. En teknik der gør, at man teknisk set faktisk spiller på en central server, der så registrerer brugerinput lokalt på din maskine, og så sender en videostream til dig. På den måde flyttes alt den tunge beregning over på en dedikeret server og du kan i teorien spille de tungeste spil med alle detaljer på maxiumum, på den mest anæmiske netbook.

Tidligere har jeg haft mine klare forbeholdt overfor metoden. Hvordan skulle man kunne sikre en respons der var hurtig nok, til at spiloplevelsen stadig opleves som glidende over internettet. Hvordan skulle man sikre en videostream der var på højde med den der kunne genereres lokalt? Den førende udbyder af sådan en tjeneste, OnLive, har påstået at havde overkommet problemerne. Men skeptiker som jeg er tænkte jeg, at det bare var reklamesnak og blær.

Men her i juledagene havde jeg lejlighed til at prøve en lignende tjeneste, Gaikai, som har lavet et samarbejde med Eurogamer.net, hvor man kan prøve spildemoer, der afvikles direkte via en java-klient på websiden. Og selvom oplevelsen ikke var 100% perfekt, kom jeg i den grad til at få et andet og mere positivt syn på mulighederne ved sådan en tjeneste. Input afvikles relativt flydende, og grafikken var langt over, hvad jeg kunne forvente at afvikle lokalt på den laptop, som jeg brugte til at spille demoerne på.

Største problem er, at grafikken stadig er en anelse for ulden til, at den kan stå mål med lokalt afviklet indhold. I hvert flad når det gælder spil som Crysis 2, hvor man er nødt til at kunne se præcise detaljer for at kunne skyde på længere afstand. Og der er en lille bitte smule lag i inputtet. Ikke meget, men lige nok til at man ikke føler at man har helt samme kontol. Men jeg er stadig meget, meget imponeret over, hvad der kan lade sig gøre i en webbaseret java-klient.

Og jeg tror faktisk på, at det kan blive et reelt alternativ til den evolutionære konsoludvikling. Selvom man må forvente en aktiv og livlig modstand fra konsolgiganterne og PC-hardwarefabrikanterne, der vil kæmpe med næb og kløer imod det. Men det virker som så oplagt en løsning. Og en løsning der også svarer til den udvikling der forekommer på alle andre undeholdningsplatforme. Spotify, TDC Play og WiMP på musikfronten, YouSee og Netflix på filmfronten. Hvorfor have kvaler med at have lagerplads og computerkraft lokalt, når man kan hive det over nettet om nødvendigt? Og hvorfor eje spillene, hvis man bare kan spille dem når man bare kan spil dem over nettet når man har lyst?

Det er en disruptiv teknologi, der har potentialet til at vende op og ned på de eksisterende forretningsmodeller. Men for dem der er hurtige nok til at omfavne den, tror jeg også at der vil være store fortjenester at hente. Tænk på, hvis dit Steam-abonnement tillod dig at spille alle dine spil via nettet uden installation eller noget? Ellers hvis du i stedet for betalte et fast abonnement for adgang til Steams totale bibliotek af spil?

Anyway – jeg vil anbefale alle tvivlere at tage et smut forbi her, og bare lige teste Crysis 2 via java-klienten. Imponerende? – det tror jeg nok det er!

One thought on “Jeg har set computerspillets fremtid – den havde form som en sky.

Skriv et svar

