2012 var skyklappernes år på E3

“There is more to the world, than console gaming”

Det siger jeg ikke for at nedgøre konsollerne, men som en nøgtern konstatering af udviklingen på spilmarkedet for tiden. Her er tre tegn på, at den klassiske konsolmodel er i problemer:

  • Konsollerene er ved at blive en teknologisk dinosaur, i takt med processorkraft i stigende grad flyttes ud på nettet. Der er for alvor ved at gå cloud i den, og med de løbende opgraderinger i netforbindelser, bliver der mindre og mindre grund til at have en kasse med dyr elektronik strående under tv’et. Musik- og videotjenester er allerede i stor stil gået over til app-baserede løsninger, og alt tyder på at spil er næste skridt. Gaikais nye aftale med Samsung om at indbygge deres spil-streaming-tjeneste i alle Samsungs nye Smart-fladskærme, er i min bog et klart tegn på, hvad vi kan forvente os af fremtiden.

Det er selvfølgelig forståeligt nok, at der er en vis mathed på årets E3, i takt med at den nuværende konsolgeneration går mod sin naturlige afslutning, og med lanceringsdatoer i 2005 og 2006, må den nærværende generation efterhånden betegnes som ‘Dead Man Walking’. Men forventningen om, at det hele nok skal blive bedre, når bare den nye konsolgeneration kommer, giver jeg ikke meget for.

Hvor sandsynligt er det, at spil på Facebook, mobil og tablet forsvinder, når den næste konsolgeneration ankommer? Meget lidt sandsynligt. Ikke mindst fordi, at de spiloplevelser som man får på netop Facebook, mobil og tablet, er væsensforskellige fra hvad en AAA-konsol kan tilbyde. Ikke at det nødvendigvis betyder at den dedikerede spillekonsol kommer til at dø her, lige med det samme. Men den kommer til at skulle vænne sig til at dele scenen med sine mindre søskende.

Og det er det jeg har svært ved at forstå, ved årets E3. Det indtryk som de store pressekonferencer fra konsolfabrikanter og spiludgivere gav var, at her går det godt – buisiness as usual. Når alle tegn i sol måne og stjerner peger på det modsatte. De eneste jeg så præsentere noget i den retning, var Electronic Arts, der havde 20 sekunder om en Facebookudgave af deres nye Sim City-spil. Ellers var det bare kendte serie, kendte formater og udelukkende på konsoller. Det kan man måske godt tilgive konsolproducenterne selv (Undtagen Microsoft, der let sprang hen over den kæmpe opblomstring af PC-spil vi ser p.t., trods deres de-facto monopol på PC-operativsystemer), men at samtlige spiludgiverne også skøjtede hen over ændringerne i markdet er foruroligende.

I de pressekonferencer, der for en stor dels vedkommende var ‘same old’ i endnu højere grad end tidligere, var der den perfekte mulighed for at vise noget nyt, på nye platforme, og med nye spilmekanikker. Men i stedet var det de samme gamle serier der blev trukket på scenen, der her i 3, 4, og 5 iteration har mistet det meste af, hvad de engang måtte have haft af nyhedens interesse og ungdommens spændstighed. Retail-markedet blev aet med hårene, og blev forsikret om, at de stadig er spilbranchens favoritter, og at alting er som det plejer at være. Tadadada, lyder tonerne fra E3-orkesteret, der muntert spiller videre, trods alle ved at retail-forretningsmodellen har ramt et isbjerg, og at man burde komme i bådene, og finde på nogen alternative forretningmodeller i en fart.

Hvis de fortsætter ud af det spor, risikerer E3 risikerer at ende, ikke som den største spilmesse, men som den største konsolmesse, på et marked hvor konsollernes andel af den samlede kage skrumper. Hvilket vil være trist for både konsoller, spil og spillere. Og ikke mindst vil spillet som kulturmedie miste et af de få begivenheder det har, hvor det kan bryde igennem til mainstream-fladen i mediebilledet, og vise sig som andet end forældrebekymrende voldsunderholdning.

PS. Jeg ville egentlig også gerne have skrevet om E3s problematiske brug af nørdmadding, de såkaldte ‘Booth Babes’. Men det er allerede gjort bedre end jeg selv ville kunne af bl.a. Kate Cox, Rachel Weber, Julie Horup og Ben Kuchera. Så læs dem i stedet for.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s