En Fez i en hornlygte?

Der udspiller sig i disse dage et drabeligt drama på blogsider og i kommentarfelter, overalt i spiljournalistikkens landskab. ikke på baggrund af nye spillanceringer, spændende hardware, afklædte boothbabes eller nye exploits til Diablo III, men pga. et problem med en patch til et mellemstort indiespil, der angår mindre end én procent af brugerne.

Debatten drejer sig om den senste patch til spillet Fez. En patch som først blev udsendt til spillerne, så tilbagekaldt, og så nu udsendt igen. Problemet ved patchen er, at den ødelægger savegames’ne for ca 1% af spillerne, og tvinger dem til at starte spillet forfra. det var derfor den i første omgang blev trukket tilbage. Men nu er den altså tilbage, med en forklaring fra spillets skaber Phil Fish om, at det ikke økonomiske giver mening for dem, at lave en ny patch, da det koster 40.000 dollars at få certificeret sådan en sag til Xbox Live Arcade, hvor Fez er udgivet.

Dette er noget, som i den grad har fået sindene i kog, ikke mindst på spiljournalistiske sites verden over, der nærmest svømmer over i kritiske indlæg, der anklager Fish for ikke at tage spillerne og sin forretning alvorligt, og anklager ham for at ødelægge oplevelsen for spillerne, og skyde skylden på Microsoft. Eksempler her, her og her.

Men jeg vil vove at påstå, at Phil Fish og Polytrons handlemåde ikke afskiller sig væsentligt, fra den måde andre spiludviklere tackler den slags problemer på. Faktisk har Fish og Polytron måske endda været mindre kyniske end andre i spilbranchen ville være. I mine øjne er Phil Fish røget i uføre, ikke pga. hans konkrete handlinger i forhold til Fez-patchen, men pga. den måde han har foretaget og forklaret beslutningen.

Lad os først slå en ting fast. Det er langt fra unormalt, at nye patches gør gamle savegames ubregelige. Det er sket i The Witcher, Civilization 5, Dungeons of DreadmorCostume Quest og givetvis andre.

OK – Lad os så se, hvor mange penge Phil Fish kan have tjent på Fez. Vi ved at spillet har solgt over 100.000 eksemplarer, så lad os gætte på, at der ialt er blevet solgt 120.000 eksemplarer. Spillet koster 10 dollars, så det giver 1.200.000 dollars.Heraf skal Microsoft have omkring 40 % af dette. Det efterlader Phil Fish og Polytron med 720.000 dollars.

Fez er udgivet gennem publisheren ‘Trapdoor’, som tog Fez under deres vinger, Polytron i løbet af udviklingen simpelthen løb tør for penge. Flinkt af dem, men mon ikke de skal have noget til gengæld? Lad os gætte på 15 %. Så har Polytron 540.000 dollars tilbage. Omkring en halv million.

Så skal vi også kigge på, hvad det har kostet at udvikle spillet. Fra en postmortem på spillet n+ ved vi, at det kostede lige over 200.000 dollars at producere. Givet at Fez er et noget mere kompliceret spil, og at det har haft en meget lang (og smertefuld) produktion, er det nok i den lave ende, at sætte udgiften til 300.000 dollars. Men lad os bare gøre det.

Det efterlader Polytron med en direkte indtægt på 240.000 dollars. Og det er i dette lys, at jeg tror man skal se Polytrons beslutning om at reintroducere den gamle patch. For et firma der er villigt til at ofte 17 % af sit overskud, på at rette en fejl der (a) Påvirker omkring 1% af spillerne (b) Kan omgås ved at starte et nyt spil, er ikke rigtigt kloge.

Jeg synes da også det er interessant, at de der angriber Polytron for deres handlemåde, nærmest udelukkende er spilskribenter. Der er meget sparsomt, hvad der har været af pip fra andre spiludviklere i sagen. Mit gæt er, at det er fordi de måske godt kan se den forretningsmæssige logik i Polytrons handlemåde.

Der hvor Polytron og Phil Fish så fejler, er i den måde de kommunikerer beslutningen ud på. Måske er de bange for at være for kyniske i spillernes øjne, måske tror de selv, at det er den rigtige måde at gøre det på, at prøve at skyde skylden på Microsoft, og den høje certificeringspris. Jeg tror at de havde været bedre tjent med at melde klart og kynisk ud fra starten, og pege på, at de også er en forretning. Og at pengene de tjener netop er nødvendige for, at de kan lave de spil de gerne vil.

At Microsofts tårnhøje certificeringsudgifter så vitterligt ER et problem, som er med til at gøre Xbox Live Arcade til en stadig mindre attraktiv platform for indie-udviklere, er en helt anden historie. Men lad dog være at bruge det som undskydning. Især når Phil Fish ved, at han i forvejen er kendt som en ‘kontroversiel’ figur, og derfor kan forvente at få sine beslutninger studeret under forstørrelsesglas.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s