Københavns Kommune gør, hvad staten ikke kan finde ud af

Siden 2007 har Computerspilzonen fungeret, som det nærmeste vi kommer en brancheforening for spiludviklerne i Danmark. Ikke at jeg altid har været enig i de ting de gør, eller deres metoder, men de har uomtvisteligt spillet en positiv rolle for spilbranchen i Danmark. ikke mindst, fordi de har formået at sætte et skarpt fokus på den mere kommercielle side af spiludviklingen, hvilket i mine øjne har været en klar nødvenlighed, for at de danske spiludviklere skal kunne klare sig som samlet branche i fremtiden.

Computerspilzonens vigtighed kan næsten ikke underdrives. For det er ikke bare deres direkte aktiviteter der har været nyttige. Da har, i mangel af en egentlig brancheforening, også i høj grad fungeret som samlingspunkt og socialt mødested for stort set alle danske spiludviklere under IO-størrelse.

Derfor kan det virke mærkværdigt, ja ligefrem uforståeligt, at der fra statsligt hold, ikke har været interesse for at fortsætte ordningen. Computerspilzonen er i forvejen produktet af en statslig politisk aftale, men har fået lov til at svæve i uvidenhed omkring fortsættelsen af deres arbejde, hvilket både har gjort deres eget arbejde sværere, og også har gjort spiludviklerne mere nervøse for, om de kunne regne med Computerspilzonen i fremtiden.

Endnu mere bizart bliver det, hvis man nærlæser den rapport, som Kulturministeriet og Erhvervs-. og vækstministeriet udgav om Tiltrækning af kapital og optimering af afsætningsmuligheder for spilproduktion. For en af de ting som rapporten peger på kunne hjælpe den danske spilbranche ud over den investeringsumodenhed som påstås i rapporten, er netop bedre rådgivning og vejledning. Netop en af Computerspilzonens kerneområder. Alligevel har der åbenbart ikke været en statslig interesse i at bevillige de relativt få midler, der skal til for at drive zonen videre.

Endnu mere uforståeligt bliver det, i lyset af at den danske spilbranche faktisk har formået at frembringe ikke så få succeshistorier på det seneste. Playdead, Press Play, Sybo Games, MovieStarPlanet m.fl. har bevist at det er en branche med fremtid, hvilket også afspejles af det faktum, at CATScience, en af de eneste investorer i den danske spilbranche, har besluttet sig for at fordoble deres investeringer i danske spiludviklere.

Derfor er det en overordentlig lykkelig begivenhed, at Københavns Kommune nu er trådt til med to millioner kroner, for at videreføre Computerspilzonens arbejde under navnet Interactive Denmark. Selvom det trækker i en enkel nervøs crossmedia-nerve eller to, når initiativet arbejdsområde beskrives som “computerspil, gamification og IT teknologi, i samspil med andre kreative digitale projekter og virksomheder“. Men Computerspilzonens har dog forsikret mig om at “Spil er i den grad i CENTRUM”. Så jeg lader det forhåbentligt blive ved den ene trækning.

Det sætter den nuværende regerings lurepasseri i perspektiv, når Københavns Kommune med blot to millioner kan sikre, at en af de vigtigste samlende institutioner i dansk spiludvikling, i hvert fald blandt de små og mellemstore virksomheder, kan køre videre efter 2012.

I en verden, hvor alle snakker om, hvad vi skal leve af i fremtiden, er det forstemmende, at en branche som selv uden hjælp producerer vækst, arbejdspladser, penge og kulturelle produkter, mest af alt virker som en bussemand, der skiftevis tørres af på kulturministerens, Erhvervs- og vækstministerens og undervisningsministerens ærme. Uden at komme nærmere en anerkendelse af hverken det kulturelle eller økonomiske potentiale, som ellers er bevist igen og igen.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s