Microsoft lukker vinduet i …

Det virker måske mest af alt som en kosmetisk opgradering, når Microsoft nu smider en ny udgave af Windows-styresystemet på banen. Og det er da også det grafiske look Microsoft selv har fremhævet i deres marketing-kampagne, og hvordan den nye flisebaserede brugergrænseflade fungerer sammen med touchbaserede enheder … som eksempelvis de nye Microsoft Surface-tablets naturligvis.

Men bag kulisserne lurer en ændring, der har et langt større potentiale til at påvirke de spil der i fremtiden vil udkomme, og måske netop ikke vil udkomme, til den nyeste inkarnation af Microsofts verdensomspændende styresystem.

I gamle dage kunne man se, hvordan Microsofts senere chef, Steve Ballmer, hoppede rundt på scenen som en løssluppen gorilla, mens han råbte om ”DEVELOPERS! DEVELOPERS! DEVELOPERS!”. For Microsoft vidste godt, at det var udviklerne der var med til at gøre Windows til det mest udbredte styresystem i verden. Apple har til alle tider haft et både flottere og mere lettilgængeligt interface. Det har Microsoft aldrig kunnet, eller endog prøvet for alvor at konkurrere mod. Men det Microsoft kunne var, at gøre det så let som overhovedet muligt for udviklerne at udvikle spil, og andre programmer, til deres platform.

Microsofts ræson var, at det var programmerne, der gjorde deres platform værdifuld. Naturligvis skulle det også være til at betjene, men hvis netop det eller de programmer, som brugerne efterspurgte, kun var tilgængelige på deres platform – jamen, så var det jo lige meget, hvor lækre ikonerne så ud på MacOS.

Det kom særligt til at præge udviklingen af spil til personlige computere. For de sidste 20 år har Windows-PC’en været klart den mest dominerende platform. Det har godt nok været lidt en ’hønen og ægget’-situation, fordi Windows-PC’en har været så markedsledende, så man kan jo sige, at spiludviklerne automatisk har vendt sig mod den mest populære platform. Men jeg er ret sikker på, at spiludviklerne også har foretrukket Microsofts platform, fordi den var åben for alle.

Men det er slut nu. For hvis man vil udgive spil, der også fungerer i det nye flise-baserede UI, så kan det kun ske gennem Microsofts ’me-too’ svar på Apples App Store, den såkaldte Windows Store. Det betyder dermed også, at alle programmerne skal certificeres af Microsoft, før de kan få lov til at blive udbudt på Windows Store. En ’managed experience’, som den slags kaldes.

Dermed gør Microsoft op med den åbenhed, der tillod dem at erobre magten over desktop- og laptop-markedet. Men i takt med at PC-markedet mere og mere minder om en brystsvag anæmiker, efterhånden som tablet-markedet har taget fart, så har Microsoft taget et alvorligt blik på Apples lukkede løsning, og så løbet i den retning.

Men det er ikke alle spiludviklerne der er glade for udsynet til en Microsoft-kurateret forretning. En af de stærkeste kritikere har været Minecraft-skaberen, Markus ’Notch’ Persson, der direkte har sagt til Micorsoft at de skulle ”holde op med at prøve at ødelægge PC’en som åben platform”, efterfulgt af ligeledes kritiske bemærkninger fra Valves Gabe Newell og Blizzards Rob Prado.

Særligt i Minecrafts tilfælde giver protesterne mening. For kan man forestille sig, at Microsoft nogensinde ville have godkendt de første fejlbehæftede alpha-udgaver af spillet til udgivelse på Windows Store? Næppe! Og det var netop de alpha-versioner der, hvor fejlbehæftede de end måtte være, spredte sig som en løbeild, og dannede grundlaget for den millionsucces som Minecraft senere blev.

Digitale distributionstjenester som Steam og Battle.net er også ildeset, idet reglerne for Windows Store ikke tillader konkurrerende ’stores’ med programmer eller spil, som Steam jo er. I det lys giver Valves pludselige interesse for den ellers lidt hengemte linuxplatform noget mere mening.

Endelig kan man frygte, at med en centralt styret certificerings- og godkendelsesproces, så vil man også udelukke apps der måske kommenterer på Microsoft selv, eller måske simpelthen bare er risikable at håndtere. På samme måde som nyhedsspillet Phone Story, og dets kritiske tilgang til produktionen af smartphones, blev fjernet fra Apples App Store lynhurtigt, fordi det måske kom lidt for tæt på.

Spiludvikler-veteranen Casey Muratori sammenligner det med et middelalderligt feudalsystem. ”Der er en plantage, som en firma vil oprette og eje, og spiludviklere vil så arbejde der, og de vil så betale hvad end de skal i tiende eller tribut.”

“Det [som Microsoft og Apple gør] repræsenterer et skift i magtstrukturen omkring skabelsen af software. Der er ikke bare en regelændring; det er ikke bare endnu en ’ting.’”

Allerede med de eksisterende regler for Windows Store, er der mange, mange spil, der ikke klarer cuttet. Gamasutra har plukket tre af regelsættets mange krav ud, som nok ville gøre det tvivlsom, om eksempelvis et GTA-5 nogensinde ville kunne købes på Windows Store.

Din app må ikke rumme indhold eller funktionalitet der tilskynder til, faciliterer eller glamouriserer ulovlige aktiviteter.

Din app må ikke rumme indhold der tilskynder til, faciliterer eller glamouriserer overdreven eller ulovlig brug af alkohol, tobaksprodukter, stoffer eller våben.

Din app må ikke rumme overdreven eller umotiveret brug af bandeord.

80 % af biografernes premierefilm, ville ikke kunne overholde ovenstående regler.

Selvfølgelig vil vi i det første stykke tid ikke mærke så meget til ændringerne, da de ’store’ udgaver af det nye styresystem også indeholder den klassiske desktop-interface, hvor man kan installere programmer, som man altid har gjort. Og alt efter, om det nye flise-UI bliver en succes eller ej, kan hele problematikken vise sig at blive uaktuel af sig selv. Men hvis Microsoft lykkedes med deres planer, er vi vidner til et dramatisk skift. Både i Microsofts strategi i forhold til udviklerne, men også i opbygningen af det digitale landskabs handels- og pengestrømme.

Jeg skal understrege, at jeg faktisk ellers er ret begejstret for Microsofts flise-baserede brugerinterface. Som tidligere indehaver af en Windows Phone var det min oplevelse, at det faktisk var et ret fornuftigt, og måske endda mere moderne, alternativ til Apples iOS-brugerflade.

 

Trust is good, but control is better.”

– Vladimir Lenin)

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s