Gode råd til alle der også kører indie på PR-strategien

I disse dag er jeg til Games Business konference i Aalborg, og i den forbindelse har jeg haft den fornøjelse at opleve, hvad jeg nok selv vil betegne som den hidtil mest kompetente gennemgang af, hvordan man laver PR på et indie-spilprojekt leveret af Triple Points Sam Dalsimer. (Triple Point har tidligere laver PR for bl.a. danske Press Plays Max & The Magic Marker og Playdeads Limbo)

Det er ikke fordi det er, hvad raketvidenskabsfolk ville betegne som raketvidenskab, men det er en virkelig gode gennemgang af de forskellige aspekter af PR arbejdet, og afliver et par myter på vejen.  Så jeg tillod mig at tage udførlige noter, så de kunne gives videre til andre trængende, som måske ikke var til Games Business. tilføjet et par af mine egne bemærkninger til sidst, ud fra, hvad jeg selv har af spiljournnalistiske erfaringer fra PR-kampagnernes modtagerende.

Så here goes i benhård punktform for dem, som overvejer at køre marketing og PR for deres spil selv:

  • Pressemeddelelsen er ved at være forældet. Alene har den næsten ikke mere anvendelse længere, undtagen i særtilfælde.

PR er ikke bare noget du laver for de eventuelle købere. Du har faktisk fire målgrupper.

  1. Medierne – Få medierne gjort interesserede i din historie, så de begynder selv at interessere sig for dig.
  2. Influencers (Sorry – kunne ikke finde et godt dansk ord!) – De kan influere alle de andre grupper
  3. Forbrugerne – Skab en efterspørgsel efter dit spil
  4. Investorer – Gør opmærksom på dig selv, dit unikke spil, din genialitet og din snarlige success over for dem, som kunne finde på, at investere i dig
  • Spiludviklere fortæller alt for lange historier. Historien er nødt til at være kortere. <- Det her din er messenging. Sørg for, at den er klar og præcis.

Hvorfor PR? – Der er over 1 mio. apps i App Store. 200 spil HVER DAG. Dette medfører følgende udfordringer

  1. – Meget begrænset plads til promoveringer
  2. – Prisen for at få (købe) brugere er høj
  3. – Meget velfinansierede konkurrenter, som det kan være svært at klare sig mod på et indieprojekt.

Der er begrænset plads på hylderne. Der er 1 mio. apps i App store, men du kan kun se 25 af dem på forsiden.

PR giver også søgeresultater på din titel langt frem i tiden.

where-to-start-with-prBudskab & Positionering: Du skal have styr på følgende

  1. USP (Unique selling Point – hvad er det dig spil kan, som ingen andre formår?), differentiering og nøgletemaer
  2. Tænk på dette tidligt i løbet af udviklingen og herefter løbende. Producer gerne presse-assets igennem hele produktionen.
  3. Målret din kommunikation.
  4. Segmenter dit budskab i forhold til publikummet (Du kan godt have foskellige budskaber til forskellige modtagere)

Det helt basale:

  1. Press-kit: Som minimum indeholdende logoer, screenshot og trailer – også gerne ikonet, hvis det er en mobiltitel.
  2. Top 10 mål. Hav din egen FBI’s most Wanted over de medier du sigter efter at komme i kontakt med.
  3. En marketing og PR plan
  4. En lanceringsdato – Så du har en dato at pege frem mod, og så du planter datoen hos medierne og køberne, så de kan hive fat i dig når datoen kommer tættere på

Den perfekte pitch:

  1. Vælg dine mål (Laver du et RPG, så find ud af, hvilke sites der skrive om RPG-spil, eller hvilken person der skriver om RPG-spil på de større site, og gå efter dem)
  2. Skriv super-skarp subject-linje (i mailen), og koncentrer dig særligt om de første fem sætninger. Det er de vigtigste, og de skal opsummere hele budskabet.
  3. Intet svar – skriv igen efter 3 dage, stadig intet svar? Skriv igen efter 3 dage. Og SÅ kan du give slip. Gik ikke op for tidligt – journalister har hamrende travlt.
  4. Vid hvad dit mål interesserer sig for
  5. Hils på dem som personer
  6. Vis, at du kender deres site. henvis til eksisterende artikler eller sektioner på deres site.
  7. Vær morsom, hvis du kan
  8. Sammenlign gerne med kendte produkter
  9. Fortæl, hvorfor dette spil er vigtigt at bekymre sig om
  10. Have et ‘Call to action’ – Vil du have dem til at previewe dit spil, anmelde det, besøge studiet, interviewe dig? Fortæl det klart.
  11. Prøv aldrig at bestikke eller true pressen

getting_featuredSådan bliver du featured på Apples App Store eller Googles Play Store

  1. Brug platformen. Udnyt platformens UX og features
  2. Lokalisér på så mange sprog som muligt. Vær global.Særligt Asien (Japan, Korea, Kina)
  3. Hav en marketing-plan. Vis at der er en plan bag, og hav planer for, hvad der skal ske, hvis du bliver featured.
    DET ER IKKE LET!
  4. Kend nogle der kender nogle osv.
  5. Eller få pressen til at snakke om det. Dem der udvælger features bruger også pressen til at måle, hvad der er hot.
  6. Lav poster om dit spil på foraer o.lign.
  7. Kom til events og konferencer, hvor du kan møde de personer der betyder noget. ansigt til ansigt.
  8. Følg de råd og den vejledning de giver dig. Gør det let for dem.

Hvordan måler man PR?

  • . Det er meget svært at måle, men der er enkelte redskaber
  • . mål trafikken for de sites, der skriver om dig
  • . mål på salg og downloads
  • . Får du henvendelser udefra oftere
  • . Kommer de uanmeldte jobansøgninger

Dos_n_dontsGør og gør ikke:
Gør ikke!

  1. Sats ikke alt på pressemeddelelsen
  2. Vær kort og præcis i alle dine pitches.

Gør:

  1. Følg op på tingene, men vær ikke generende
  2. Kombiner bestemte kommunikationsmål med bestemte budskaber
  3. Brug de bedste assets. Det skal være af højeste kvalitet. Ha’ et fedt ikon.
  4. Vær social. Kultiver et aktivt community. Giv dem kanaler til at tale med dig, og lade dem vide, at du sætter pris på dem.

Særlige tips for mobil:

  1. Vent med at lancere dit spil, selvom det er godkendt af Apple. Mellemrummet mellem godkendlse og release lader journalister få tidlig adgang til spillet.
  2. Test gerne i et enkelt, mindre marked, inden du går bredt ud.
  3. En Embargo et et godt redskab til at skabe lighed mellem de forskellige medier, og gør, at de ikke har så travlt.
  4. Eksklusiv adgang er et redskab du kan bruge, til at få adgang til et større site som en mindre indie-udvikler. Eksklusivt preview, trailer eller lign. Men normalt vil man prøve at nå så bredt ud som muligt.
  5. Se om du kan skabe omtale på tværs af flere kanaler.

Ofte stillede spørgsmål:
Kan jeg gøre det selv: Ja.

Hvad betaler jeg for, når jeg hyrer et PR bureau: Det du betaler for, når du hyrer et bureau er adgang til deres netværk, og muligheden for at koncertere dig om spillet, og intet andet.

Hvor meget bør PR koste: Det svinger meget. Men et mobilspil koster normalt i 8-12.000 dollars for en ca. 3 måneders kampagne i USA. Men hyrer du enkeltpersoner kan du komme helt ned på ca. 2.000 dollars. Men altså – du får jo det du betaler for. Så test dem gerne, ved at bede dem om at beskrive dit eget spil til dig. Så kan du se om de kan deres metier. Tjek også deres historie og tidligere klienter, inden du smider penge i dem

Og hvis jeg selv skal tilføje et par enkelte ting, så vil det være at:

Sørg for at holde til ét budskab af gangen. Der er nødt til at være én central historie. Det er ikke journalisten, der selv skal finde ud af, hvad der er det vigtige ved dit spil. Det skal du selv vide, og vise at du ved i din kommunikation.

Vær ikke bange for at referere til andre spil, for at beskrive dit eget. Nogle er bange for, at det fratager noget af det unikke ved deres spil, og får det til at tage sig mindre interessant ud. Men det kan være et virkeligt effektiv redskab til at beskrive et spil lynhurtigt, uden at skulle gennemgå alle elementer i gameplayet.

Og så kan jeg kun sige, at jeg glæder mig til at se artiklerne, om alle de nye fantastiske spil, som er på vej.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s