Spil er IKKE dobbelt så stort som Hollywoodfilm

OK – lad os lige tage det helt forfra.

I dag er der en artikel, der cirkulerer på de sociale medier – ikke mindst i de spilinteresserede kredse, som jeg selv frekventerer – som fortæller, at spilbranchen i dag er dobbelt så stor, som den amerikanske filmbranche, Det er jo en fed nyhed, hvis man gerne så, at spilmediet fik lidt mere anerkendelse, om så ikke andet så på baggrund af ren kapitalpower.

Der er kun ét problem – det passer ikke..

Læser man efter, kan man se, at spilbranchen er dobbelt så stor, som den amerikanske filmbranches billetindtægter. Men der er stor forskel på billetindtægter, og den samlede indtægt en film genererer.

Desværre findes der ikke nogen helt nye tal for området, De nyeste jeg har kunnet finde er helt tilbage fra 2000. Men her fremgår det klart, at billetindægterne kun udgør omkring en fjerdedel af den samlede indtægt. Naturligvis har det billede nok ændret sig siden, ikke mindst med en forskydning fra dvd-salg over til indtægter fra streamingtjenester o lign. Men det vil nok være rimeligt at forvente, at billetindtægterne nok stadig befinder sig under de 50 %.

Det er stadig flot gået, at spilbranchen omsætter for 416 mia. globalt. Men at den er dobbelt så stor som den amerikanske filmbranche, kan man altså ikke konkludere.

Update: Jeg skylder at sige, at journalisten bag artiklen, Mikkel Vourela, har rettet ordlyden, efter at jeg påpegede det overstående. Thumbs op herfra, for at lytte. 

badgraph[1]

Advertisements

4 thoughts on “Spil er IKKE dobbelt så stort som Hollywoodfilm

    • Hej Christian

      Der er ingen tvivl om, at tal helt tilbage fra 2000 er endog særdeles usikre. Men jeg hiver dem heller ikke så meget frem for at komme med et konkret bud på situationen i dag. Jeg hiver først og fremmest de tal frem, for at vise, at man i hvert fald ikke kan konkludere, at spil er dobbelt så stort som film, uden at have nogle opdaterede tal for den amerikanske filmbranches samlede indtjening.

      Man skal nok også tage hensyn til, at tallene kommer fra den amerikanske Entertainment Software Association, altså spillenes egen brancheorganisation, og de har jo netop en interesse i, at få spilbranchen til at se så stor ud som muligt. Derfor sammenligningen med kun billetsalget.

      Forresten, så læste jeg dit indlæg på din blog, og så, at du efterlyste danske tal for brugen af spil. Der er faktisk en del at hente i rapporten “Danskernes Kulturvaner” fra 2012.

  1. Ja, jeg tror heller ikke 2010 tallene helt passer i dag.
    Samtidig med at det er blevet lettere at streame film er det mit indtryk at der ikke er nær så meget pirateri af computerspil som tidligere. Det er simpelthen blevet for let og for billigt at købe spil over eks. Steam og samtidig udkommer der hele tiden opdateringer og DLC indhold der gør at piratversioner af de fleste spil er så godt som ubrugelige.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s